18 August, 2010

..::BELAJAR TERUS BELAJAR::..


-->
pic by iLuvislam
belajarlah kerana ilmu penyuluh kehidupan

Dalam sedar atau x sedar… kita akan belajar sesuatu daripada setiap apa yang kita lakukan… x percaya??

>>Ok contohnya… dalam keadaan kita menolong mak kita masak, kita akan belajar cara nak memasak…betul kan?? Lagi kita blh blajar cara-cara mak kita potong bawang, siang ikan, dan mcm2 lagi…

>>Situasi kedua klu kita nak naik train… ape yang blh dipelajari adlah sifat sabar dan tgk keadaan masyarakat kita sekarang nie macm mane… adekah suka main tolak2 bile nak naik train,, ataupun mendahulukan orang yang kurang upaya….

>>Keadaan ketiga, time kita pergi la jalan2.. kita blh wat pemerhatian tentang keadaan generasi muda sekarang nie… ada yang pernah katakan jika ingin melihat masa depan Negara, lihatlah generasi muda zaman itu…so..jika dilihat pada situasi remaja di Malaysia… susah nak bayangkan bagaimana keadaan Malaysia akan datang… x dinafikan golongan bijak pandai sudah ramai dilahirkan tapi gejala sosial yang boleh dikategorikan semakin parah, juga meningkat naik seiring dengan kemajuan Negara… yang lebih menakutkan Islam itu sendiri… ramai anak muda yang tersungkur dengan era modenisasi tapi ada juga anak muda yang menghafal al-Quran dan mengamalkan ajaran Islam sebenar Cuma golongan ini masih belum mampu untuk menggerakkan dan menjadi ikutan anak muda yang tersungkur itu… (pjg plak huraian yg ketiga nie)…hehe.. so di sini kita juga belajar bagaimana caranya untuk menjadikan gejala sosial ini berkurangan…

>>Yang keempat…time bekerja…ni la story die sbnarnya…di mana aku dapat belajar dari tempat aku kerja sekarang nie…. Setiap orang iaitu pekerja akan diuji dlm setiap pekerjaan yang dilakukan…mcm mane?? (ni berlaku kat stiap company). Macam aku, aku dapat tau level kesabaran aku kat tahap mane.. dan aku blh cuba untuk tingkatkan lagi tahap kesabaran aku… masalahnya hanyalah masalah teknikal iaitu tempat aku tu blh dikatakan slalu gak ar orang nak pasang kabel untuk mesin fotostat untuk print report… tempat office-mate aku tu dam mmg ade satu printer kat die (staff kat situ panggil printer gedek-gedek)…sbb bunyi die kuat tul… so..bile kabel tuk connect network ditukar..,keje aku tergendala...nak2 UBS kat tempat aku tu x tau la die suke sgt merajuk ngan aku…kejap2 ok..kejap2 x ok… mmg menguji tahap kesabran btul…
Member aku ni plak die slalu kena betulkan printer gedek2 tue.. kdg2 kertas tersangkut la, kdg2 ink abes la…
Aku klu dah bengang mmg aku diam je….tp bile blik tu aku fikir nie sume nak tgk sejauh mane aku bersbr…

>>Lagi situasi kelima….kite blh gak belajar dari alam… mcm aku, aku suke pegi hiking, camping… sbb benda tu semua ade melibatkan hutan dan makhluk2 semulajadi… aku suke tgk pokok, tanah, air, awan… semua tue bile kite tgk akan rase sejuk ngan tenang je… ape yg aku blh blajar dri sini??? Aku blajar mensyukuri ciptaan Allah yang sangat teratur dan indah… Aku belajar menyayangi alam…

>>Key word untuk entry kali ni adalah BELAJAR TERUS BELAJAR… aku tau dan dapat faham key word ni bile aku masuk GPMS UiTM Shah Alam… aku suke sbb aktiviti die kena ngan jiwa aku dan berkonsepkan pendidikan… sampai sekarang..klu aku buat something or pergi mane2 aku akan cari ape yang aku belajar…

>>K ar pjg sgt aku bercerita kali nie…k tingkatkan prestasi ibadah di bulan RAMADHAN ni sbb dah nak masuk pertengahan ramadhan…

No comments:

Post a Comment