30 September, 2016

..:: AL-FATEH 3 TAHUN ::..

Bismillah...

setelah blogwalking baru2 ni, aku macam nak kumpul balik apa yg pernah aku tulis sebelum ni... sebabnya, pada asalnya blog ni pun lebih kurang diary la utk aku... tapi sekarang ni mcm x je...haha... so aku rasa better aku tempatkan apa yg pernah aku tulis kat FB, kat IG atau kat mana2 je lah (sbb aku suka conteng ikut dan je...hehe).....

hopefully klu org lain x berminat nak baca, aku boleh baca hasil2 aku nanti bila da bongkok tiga (itupun klu ada nyawa lagi)...

Apapun, moga2 apa yg aku tulis tidak mengundang amarahNYA....

untuk pertamanya, aku share anniversary aku dengan al-fateh yg ke-3 tahun (keta aku la....jgn salah anggap sudahla ye...hehe)... tapi thun ni, aku biarkan die rehat waktu birthday die sbb aku gi kg org asli kat belum, perak...so mmg fateh kena tinggal la....haha....

Aku rasa fateh ni istimewa utk aku sbb ntah rasa die special....syg nak tukar baru.... even klu lepas ni nak tukar pun, x kan tukarkan die dgn yg lain...almaklumla aku kan setia.... (mood perasan)

dan sebenar aku pun x ingat ejaan fateh tu, fatih @ fateh...haha bantai je la.... asalkan maksudnya adlh pembuka....

ok ni puisi utk fateh yg berumur 3 tahun (01.05.2016)...

sebelum naik boat house ke tasik banding

Fateh berumur 3 thun hari ni....
Alhamdulillah fateh masih setia mnjadi teman yg paling setia...
Sentiasa bersama saat tuan dia dlm keadaan suka & duka...
Maaf fateh..
Hari ni x dpt bersama...
Escapism di belom, grik...
Rehatlah utk hari ni fateh... 
Agar kita bersama2 tafakur..
Merenung dan mmperbaiki diri..
Agar selepas ni kita terus berganding bahu...
Menempuh segala yg Allah aturkan yg terbaik utk kita..
Dan kita usaha utk memberi manfaat pada ummah...
Terima kasih al-fateh..
Juga terima kasih Allah..
Izinkan al-fateh mnjadi sebahagian yg bermakna utk diri ini
Sayang al-fateh... :)

28 September, 2016

..:: SURAT ADIK UNTUK ABAH ::..

Pertama tamanya marilah bersama sedekahkan al-fatihah utk arwah Abah dan insan2 yang kita sayang yang telah kembali pada Penciptanya......moga Abah berada di kalangan yg diredhaiNya... Amin...

Kali ni sempena hari raya korban (SBB temanya adlh pengorbanan) aku nak menitipkan Surat buat Abah... (wlupun tangguh sikit tp masih dalam bulan zulhijjah...hehe)...

Bismillah....

Assalamualaikum abah. Abah, da 6 tahun Abah pergi tinggal kan adik, mak ngan anak2 Abah yang lain.... Adik doakan Allah lapangkan dan terangkan kubur Abah....

Abah, anak Abah yg no 6 alhamdulillah dpt smbung pengajian di uum, sintok... Jauh kan... Adik teringat bila adik dpt matrikulasi Perak dulu.... Sekarang baru adik tau, banyak sebenarnya Abah akan fikir utk cukupkan keperluan dan penuhi kehendak anak2 Abah.... Adik bersyukur disebabkan didikan Abah dan mak, anak2 Abah bukanlah jenis yg meminta minta....anak Abah akan beli apa yg diperlukan shj...

Abah, bila adik tengok anak2 Abah yg lagi muda dari adik, adik kesian kat diorang sbb diorang bayar yuran sendiri dari sekolah menengah lagi.... Alhmdulillah rezeki diorang murah sbb dpt bantuan drpd baitulmal.... 
Abah, waktu nak buat persiapan anak Abah yg nk masuk uum tu, adik nak tolong sgt pun x berapa mampu .. Adik hanya mampu menjadi driver menghantar shj...Mujur mak seorang yg Sgt jimat dan ada simpanan drpd socso Abah.... Alhamdulillah dpt beli keperluan2nya...

Abah, pada saat ini adik terfikir, mcm mana Abah struggle utk besarkan adik dan adik beradik yg lain... Mesti Abah x nak nmpak susah di mata anak2, x nak nmpak risau depan anak2 sbb Abah selalu buat adik ngan adikberadik lain gembira...

Abah, adik sekarang ibaratnya menggalas tugas Abah utk mnjadi org yg memimpin keluarga sbb abang ngan kakak ada keluarga mereka masing2.... kadang2 adik juga kena membuat keputusan untuk sesuatu perkara yg melibatkan adik beradik yg lain...

Abah, ini mungkin antara hikmah adik belum mendpat jodoh sbb adik dpt berbakti pada mak dan keluarga.... Dan juga Allah tau adik2 yg lain masih belum mampu utk menjadi penahan mak utk hal2 kecemasan@ terkejut yg mgkin akan dtg seperti hal rumah dahulu...
.
Abah.... Susunan hidup adik sgt cntik Allah aturkan kerana drpd form 1 sudah duduk di asrama membuatkan adik dpt belajar lebih utk berkeyakinan pada Allah, dan lebih berdikari dan mampu mengawal emosi...

Abah, adik rasa sekarang adik sesuai utk mengambil peranan sebagai seorang lelaki drpd peranan seorang perempuan.... Adik nak nampak kuat di hadpan mak dan adik2 yg lain.... Adik nak nampak adik relax, tenang dan x nmpak ad mslh di hadpan mereka kerana adik tau mereka mengharapkan adik...

Abah, adik pun jarang  @ x pernah pun menitiskan air mata depan mereka lepas Abah pergi....

Abah... Sekarang baru adik tau dan rasa apa yg Abah fikir dan rasa bila setiap kali anak2 Abah dpt melanjutkan pelajaran....

Adik minta maaf sbb abah x dpt rasa duit gaji adik dan juga merasai duduk di sebelah adik waktu adik drive... Tapi insyaAllah Abah dpt benda yg lebih bernilai dan lebih Abah perlu kan di alam yg kekal abadi.... Iaitu DOA adik utk Abah....

Abah, terima kasih atas segala pengorbanan Abah utk adik dan keluarga, terima kasih atas didikan yg Abah bagi yg dapat adik singkapkan hikmahnya seiring kedewasaan adik....
Abah, adik sgt berharap dan berdoa agar Allah kurniakan ganjaran selayaknya pada Abah atas segala apa yg Abah dah buat utk keluarga....

Maafkan adik andai sewaktu Abah hidup, Abah ad terasa dgn sikap adik atau mengharapkan sesuatu drpd adik, tapi x dpt adik berikan...

Abah, adik kadang2 rindu bila time kaki adik sejuk, Abah yg tlg panaskan, time adik sembelit ke lenguh, urutan Abah yang melegakan, bila adik teringin di'encang' Abah sudi melayan...Dan Abah juga rela digigit boleh adik yg kdg2 x berapa betul ni...hehe... Juga Sering tergelak saat anak2 menggeletek leher wlupun Abah geli yg amat sgt... 

Abah.... Saat INI adik rindu kat Abah Dan apa shj yg adik buat teringat apa yg Abah pernah buat utk adik dulu...

Abah, adik harap Allah kurniakan kekuatan pada adik utk terus memimpin keluarga menuju redha Allah juga mendapat kekuatan yg sama malah lebih utk mengganti tmpat Abah (wlupun adik tau ianya x sma) dalam menghadapi dunia yg semakin menekan Dan masa yg makin pantas berlalu....

Adik DOA agar kita sekeluarga dihimpunkan dlm  syurga Allah di alam yg kekal abadi.... 

Amin ya rabbal Alamin...

*adik menulis utk meluahkan APA yg terbuku di hati walau adik tau Abah x mungkin dpt membacanya....

** Lagu IMPIAN SEORANG NELAYAN ni bagus utk anak2 menghargai pengorbanan seorang insan yg bergelar ayah, abah, daddy, abi, walid dsb...selamat mendengar


02 September, 2016

..::TAK ADA TAJUK YG SESUAI::..

Dengan nama Allah aku memulakan tulisan....
hmm.... pejam celik pejam celik dah masuk 1 zulhijjah.... habis dah pusingan kalendar hijrah... kiranya dah nak masuk ke tahun hijrah yang baru...

Dan dalam tempoh januari hingga sekarang banyak sebenarnya benda yang berlaku cuma tidak diluahkan di alam maya juga ada yang disimpan sendiri tanpa memberitahu orang lain...tetapi luahkan hanya pada DIA...

Air ada pasang surutnya.... iman juga, ada turun naiknya... begitu juga perasaan ada gelombangnya yang terkadang berarus deras, ada ketika berarus terus dan ada juga hampir tiada arus... (apa yang aku merepek nie)...haha

Hilang....
Tanpa kita sedari, ada sesetengah benda/perkara berlaku pada tarikh/bulan yang sama tetapi tahun yang berlainan.... macam mana kita tahu?? cth zaman sekarang, kita boleh dapat throwback daripada facebook yang tunjukkan memory2 kita dahulu, benda yang pernah kita update, yang pernah kita share.... 
Ada sesetengahnya, peringataan yang kita pernah share tu berguna untuk kita di hari ini... dan ada sesetengah perkara yang akan membuatkan kita tergelak sendiri dengan memikirkan betapa kebudak-budakannya kita dulu... ada manis, ada pahit, ada tawar kenangan2 tu... 

TAPI..... 
Ada satu throwback ni yang bila kita tengok nanti, pada waktu tu tak guna untuk kita menyesal.... 
BILA??
Time kita di padang mahsyar.... bila kita ditunjukkan kembali segala perlakuan kita semasa didunia dari lahir hinggalah saat kita menghembuskan nafas terakhir... di situlah tempat perhitungan amal, tempat yang seadil-adilnya.... kebaikan dan kejahatan akan diberi balasan... Allahu.... moga kita semua tak akan menjadi orang yang rugi dan menyesal... 

*** sebenarnya... salah satu kehilangan tahun nie adalah hilangnya template blog yang lama....huuuuu.... yang dulunya berpenat lelah mencari.... tapi disebabkan kononnya nak memberi nafas baru pada blog persada hamba nie, akhirnya template yang aku suka tu aku terdelete dan tak boleh nak patah balik... what to do... Time ni aku perlu belajar konsep REDHA... hii...


Akhir kalam, mari kita renungkan nasihat daripada sebatang pokok...


UNTUK BAHAGIA KITA TIDAK PERLU MENCARINYA PADA ORANG LAIN,
BAHAGIA JUGA TIDAK DATANG JIKA KITA TERUS MEMBANDINGKAN KITA DENGAN ORANG LAIN,
UNTUK BAHAGIA, KITALAH YANG PERLU MENCIPTA DAN MENCARI KEBAHAGIAAN ITU,
BAGAIMANA?
DENGAN MELAHIRKANNYA DARI DALAM DIRI KITA SENDIRI....

Wallahua'lam

06 May, 2016

..::TAFSIR SURAH YUSUF #2::..

Bismillahhirrahmannirrahim...

** Post yg da lama bersarang kat sini... huhu...pengajian tafsir da habis da tapi sang pendengar yakni penulis ini sendiri yang tidak istiqamah ntuk update..huhu...maaf ye ** senyumm **





Kalini ustazah hafizah memulakan kuliah dengan meminta muslimat yg hadir baca bersama2 ayat 1-6 surah yusuf. Dan ustazah bertanya sesiapa yg hafal dari ayat satu smpai enam?

Dan ustazah bertanya siapa pada hari itu, time baca surah yusuf ni lah kali pertama dia baca Quran utk hari itu..??

Dalam kita x sedar, dengan urusan dunia, kita hanya bagi SISA2 MASA kita pada Allah…kita sibuk menguruskan urusan dunia seumpama kita ni perdana menteri dunia…. Hinggakan JIKA ada masa shj kita akan ambil al-Quran dan baca.. itupun mungkin hanya sekadar baca, bukan bacaan bertartil.. cek balik diri kita, bila last kita baca Al-Quran dgn tartil?

Ustazah ada kongsi cerita, time tu ustazah solat di surau/masjid bersama seorg shbt, dekat surau/masjid ni, ada seorang pakcik yg sedang duduk membaca al-quran dengan suara yg boleh didengari, dari ustazah sampai, sampai ustazah habis solat, pakcik tu masih setia di situ dengan bacaan al-Qurannya.. ustazah ckp dgn shbt ustazah, klu kita hitung tahap ketenangan antara kita dengan pakcik tu, mesti jauh………sangat bezanya.

Pakcik tu dengan tenang dapat membaca al-Quran lepas sehelai, sehelai, sedangkan kita,jangankan baca sehelai, nak duduk zikir lepas solat tu pun kita rasa da xsmpat, akan mengambil masa kita utk menyambung urusan dunia..Allah, alangkah lemahnya kita uruskan nafsu kita..kenapa?

Sebab kita x sedar yg sebenarnya menguruskan masa adalah Allah..


Kita memang bagi hanya sisa2 pada Allah... x caya? jom cek:

Cth1: kita akan habiskan cerita2 di tv @ settlekan kerja2 dulu barulah kita solat.

Cth2: kita akan solat isyak bila mata kita da mula layu utk tidur..sedangkan waktu mata segar bugar, kita buat ape? Kita hidangkan mata kita di depan kaca televisyen.


Ustazah pesan, cuba kita bagi masa yg berkualiti utk menunjukkan ubudiyah kita pada Allah. Kalau kita bagi masa yang berkualiti utk Allah, insyaALLAH Allah akan uruskan masa kita (DIA akan bagi masa yg berkualiti utk kita uruskan kehidupan atas dunia)


**ustazah dah pernah rasa.. insyaALLAH klu kita buat pun kita akan dpt rasa ap yg ustazah maksudkan..
Seperti yg kita semua maklum, Nabi Yusuf akan dicampak ke dlm perigi oleh abg2 nabi yusuf, dan inilah permulaan nabi yusuf akan berjauhan drpd ayahnya, nabi Yaakub. Semakin lama semakin jauh.. kenapa Allah aturkan begitu?

~ini adlh permulaan pentarbiyahan Allah secara langsung kepada nabi Yusuf. Dengan menjauhkan Nabi yusuf drpd ayahnya, keyakinan dan kebergantungan Nabi Yusuf hanya kepada Allah.

~Kita lihat, semua orang2 hebat, kunci kejayaan adalah sabar dan kebergantungan dan keyakinan yg mutlak kepada Allah. Bukan semua rasul akan menjadi ulul azmi, rasul yg menjadi ulul azmi adalah yang paling besar ujiannya, dan paling sabar juga mempunyai keyakinan dan kebergantungan yg mutlak pada Allah

~cuba kita lihat,nabi Ismail, Nabi Muhammad, Nabi Yusuf semuanya dari kecil tiada bersama ayah masing2. Allah nak didik utk tidak bergantung pada manusia sbb kita sendiri maklum, ayah adalah sebagai pelindung keluarga. Utk itu, persiapan Allah mmg sgt teliti, ujian itu utk menguatkan, bukan melemahkan.



Jom kita masuk tafsir ayat smbungan minggu lepas.

Ayat6
-Ayat ni menerangkan bahawa ini adalah satu ketetapan yang Allah nak beri pada Nabi Yusuf.

-Nabi Yusuf adalah pilihan Allah (utkmengangkat Yusuf menjadi Nabi)
-Jalan2 org2 yg terpilih nie kalau kita lihat kehidupan mereka, adalah utkmenguatkan keyakinan dan kebergantungan hny kepada Allah
-drpd Ibnu ‘Ataillah: ant tanda Allah bagi cahaya pada hati adlh :
Bila Allah bagi ujian, dia bukan tenggelam dlm ujian, sebaliknya tiba-tiba seolah ada layar yang menunjukkan nikmat yang Allah dah bagi dulu, sekarang dan akan datang.

-Ayat ni juga sesuai utk kita, kita2 ni semua mmg Allah da siapkan utk sesuatu,dan utk ‘sesuatu’ itu mmg akan ada ujian2 yg kita perlu tempuh…dan jalanilah ujian itu berbekalkan ingatan nikmat2 yg Allah dah kurniakan (dlm erti katalain, klu kita nak bandingkan ujian dgn segala nikmat yg Allah bagi, ia seakan-akan satu nisbah yg kecil)



Ayat7
Allah berfirman bahawa kisah yusuf dan saudaranya ada tanda-tanda kekuasaan Allah bagi org yg bertanya (ayatul lissailin)

-pandangan seorg imam (maafkan sy, x ingat ustazah sebut imam apa), maksud org yg bertanya di atas ialah orang2 yg ingin tahu:

1.bagaimana orang2 yg banyak diberi ujian, bagaimana mereka bersabar
2.bagaimana orang2 yg diberi banyak nikmat, bagaimana mereka bersyukur
3.ingin tahu bagaimana memaafkan pada yg menyakiti
4.utk sesiapa yang ingin tahu ujian itu tanda cinta.


Kali ni ustazah ad 3 point penting:
1.Nikmati bacaan al-quran (baca dengan tartil)
2.Cuba berlatih utk x bergantung pada manusia, belajar utk rasa cukup hanya meluahkan pada Allah (mengadu pada Allah segala masalah kita)
3.Cuba berlatih gunakan semua pancaindera utk ingat segala nikmat yg Allah bagibila kita ditimpa ujian.

*dua benda yg akan mmbinasakan diri sndiri adalah BURUK SANGKA & HASAD DENGKI


Dengki ni ialah 2xSMS
SMS yg pertama, senang melihat org susah, SMS yg kedua susah melihat orang senang



Nota tambahan: Maksud bacaan bertartil (utk sesiapa yg ingin tahu apa itu bacaan bertartil)

Iaitu bacaan yang perlahan-lahan, tenang dan melafazkan setiap huruf daripada makhrajnya yang tepat serta menurut hukum-hukum bacaan tajwid dengan sempurna,dan merenung makna, hukum dan pengajaran ayat. Tingkatan bacaan ini biasanya bagi mereka yang sudah mengenal makhraj-makhraj huruf, sifat-sifat huruf danhukum-hukum tajwid. Tingkatan bacaan ini adalah yang paling baik dan lebih diutamakan kerana telah sabit dari firman Allah s.w.t yang bermaksud:

“TelahKami(Allah) membacakannya (Al-Quran) kepadamu (Muhammad) secara tartil”
– Surah al-Furqan ayat 32.




p/s: bagi shbt2 yg ingin menambah, membetulkan apa yg silap amatlah dialu-alukan.. =)


p/s : minta maaf atas segala kesilapan dan kekurangan penulisan..seseungguhnya huraian2 di atas mengikut kefahaman saya atas ap yg ustzah smpaikan. banyak lagi sebenarnya yg ustazah ckp tp memandangkan fokus sy lari sedikit pada hari tersebut, byk cerita yg saya x tulis kat sini.. dan ap yg paling sy ingat ustzah ad kata "lebih lambat lebih special". sbb ayat ni terkesan buat saya. Ayat ni boleh menggambarkan byk tafsiran mengikut selera masing2..oleh yg demikian, terpulanglah pada pendapat masing2... **senyum**







18 February, 2016

..::PERINGATAN YG MENGINSAFKAN::..

Bismillah...

Permulaan 2016 dibuka dengan peringatan dan harapan utk aku mempersiapkan bagaimana cara kematianku....

walau aku rasa 2016 aku lebih rasa banyak tanggungjawab di bahuku... tetapi itu bukan bermaksud aku boleh culas untuk siapkan bekalan di'sana' nanti..

Bulan 1, Ayah sahabat baikku telah kembali ke rahmatullah dan menjadikannya yatim piatu...aku mohon Allah sentiasa membalut hatinya dengan ketenangan dan ketabahan untuk meneruskan hidup dan lebih gigih untuk menggapai redhaMU...

Bulan 2, sepupuku dari sebelah abah juga telah kembali padaMU ya Allah... tatkala melihat dirinya yang masih muda dan tenang sangat wajahnya....aku fikir bagaimana diriku jika telah menerima title jenazah...
Allah.... dan banyak aku fikirkan sepanjang berada di HKL sehingga jenazah di bawa ke masjid Khalid al-walid untuk dimandi, kafan dan solat sebelum bergerak ke Kelantan....

Coretan di bawah adalah harapan dan doaku pada Allah... dan sesiapa mengenaliku... jika aku tiada nanti boleh beritahu apa yg aku harapkan sepanjang pengurusan jenazah...




Allahhummaghfirlahum warhamhum wa'afihim wa'fu'anhum



Melihat kematian itu menginsafkan..
Aku risau, 
apakah kesudahan diriku yg bnyk dosa ini ya Allah...
Walau Engkau banyak menutup aibku tapi hakikatnya 
sungguh banyak keingkaranku dalam melakukan suruhanMu...
Aku mohon ya Allah.. 
agar kembalinya aku padaMu dalam keadaan Engkau redha padaku dan aku juga redha dengan pemergianku...
Aku juga mohon ya Allah agar engkau menguatkan hati2 insan yang aku sayang... 
dan janganlah Engkau membiarkan orang2 yang mengetahui kematianku ini bergembira @ sangat sedih hingga meratapi tatkala menerima berita tentang pemergianku dan sepanjang pengurusan jenazahku...
Biarlah mereka tenang dan sentiasa menghadiahkan doa untukku...
Ya Allah  
Aku mohon Engkau mudahkan pengurusan jenazahku...
biarlah orang2 yang dapat menjaga aibku yang akan memandikan dan mengapankanku...
Aku juga mohon jika aku disolatkan, seluruh keluarga dan hadirin hadirat yang hadir akan juga menyolatkanku...
kerana acapkali aku pergi menziarahi kematian...
sayang apabila hanya muslimin sahaja yang menyolatkan jenazah.... 
Ke mana perginya muslimat?? 
Adakah semuanya dlm keadaan merah??
Ya Allah aku mohon agar imam yang akan mengimami solat jenazahku adalah dari kalangan keluarga, saudara @ sahabatku sendiri agar doanya tulus untukku, 
dan Kau gerakkanlah hati imam itu utk mengajar jemaah secara ringkas bagaimana solat jenazah ini dilakukan kerana aku khuatir orang2 yang bersama mendirikan solat jenazahku akan mengikut secara kosong..
Aku juga khuatir jika ketiadaan ilmu tentang solat jenazah menjadi penghalang mereka ikut mendirikannya...
Ya Allah, hambaMu yang sangat hina ini banyak sungguh permintaannya... 
tapi aku sangat percaya.. 
Engkau Maha Pengasih, 
Pengampun, 
Belas Kasihan, 
Pemurah dan 
Lembut 
akan mendengar dan memakbulkan harapan hambaMU...
kerana Engkau juga Maha Luas Pengetahuannya..
Ya Allah Kau jagakanlah keluarga, saudara mara, guru dan sahabat2 ku terutamanya emakku dan orang2 yg aku sayang...
Aku ingin kembali ke sisiMu dalam keadaan penduduk langit mengalu alukan kedatanganku dengan gembira..
Aku juga ingin bertemu dgn.kekasihMu kerana sudah lama aku merindui baginda...
Sollu Alan Nabi

#16022016
#misstabassam