09 March, 2017

..::DALAM AKU::..

Bismillah....

Dua tiga hari ni aku tertarik dgn lagu Dalam Aku, Black Feat Rabbani... asik ulang2 sambil hayati liriknya.... agar meresap dalam jiwa.... begitulah aku klu mendengar sesuatu lagu....
moga apa yg aku dengar tidak sia2... 

Kalau diikutkan zaman sekarang, ramai artis dah menyanyikan lagu2 yang bermesej, liriknya mengaitkan dengan ketuhanan dan sebagainya.... tak dinafikan mmg banyak lirik yg bagus2 tetapi bila mendengar....ada sesuatu yg kurang.... iaitu apa? penghayatannya mungkin.... aku juga tidak tahu...

lagu2 sekarang, yg terkesan jauh ke dalam hati bila mendengar amat kurang sekali.... walaupun yg menyayikan lagu tu adalah kumpulan nasyid sendiri.... adakah sebab hati aku yg kian malap? huhu... 

dalam lagu ni, aku sgt suka lenggok pada minit 2.10.... fuhh..... aku rindu suara lemak merdu arwah ustz asri.... 

Sememangnya apa sahaja pada diri kita adalah milik Allah.... klu ikut ilmu tasawuf (klu salah maafkan aku, sbb aku ingat2 je waktu pernah belajar sikit dulu), aku takkan kenal Allah selagi aku x kenal diriku.... 

Ada orang kata, kalau kita rasa kita makin jauh dari Allah, maka janganlah kita merasa sgt dukacita kerana Allah masih menjentik hati kita utk merasa bahawa kita semakin jauh dariNYA.... tapi jgn bila kita da rasa mcm tu, kita terus x buat usaha apa2 untuk kembali dekat denganNYA, takut2 Allah terus x pedulikan kita lagi.... Allahu...

Cari jalan dan buat amalan2 sunat utk kita kembali rasa dekat dengan Allah... banyakkan istighfar dan cek balik apa amal2 @ perbuatan2 kebaikan yg dah lama kita tinggalkan....

Bukanlah yang menulis ni lebih banyak ilmunya daripada yg membaca... tetapi yg menulis ini tujukan penulisan ini utk dirinya sendiri.... 

Moga sedikit sebanyak penulisan & lagu ni dapat menjentik hati2 yang semakin lalai....



Lagu: Dalam Aku – Single
Artist: Black & Rabbani
Music Composer: Sheikh Qalam


Melihat dengan mata-Mu
Mendengar dengan telinga-Mu
Bicara dengan lidah-Mu
Berfikir dengan minda-Mu 

Berlari ku berlari
Mencari arah diri
Yang ku sendiri tak pasti 
Jalan yang manakah 
Seharusnya aku lalui 
Liku-liku yang manakah 
Harus aku tempuhi 
Dalam mencari makna kehidupan ini 
Bagai tiada erti 
Tanpa ku sedari 
Aku jatuh sendiri 
Ditelan arus duniawi 

Kini aku sedar
Aku telah jauh pada-Mu oh kasih
Sememangnya Kau ada pada diriku
Tak pernah ku tahu siapa diriku 

Mencari ku mencari
Lemah ku tak berdaya
Namun tak pernah berhenti 
Melafazkan keagungan 
Nama di hati 
Kaulah yang abadi 
Tanpa ku sedari 
Aku jatuh sendiri 
Dan kini baru ku mengerti 

Kini aku sedar
Aku telah jauh pada-Mu oh kasih
Sememangnya Kau ada pada diriku 
Tak pernah ku tahu siapa diriku 

Melihat dengan mata-Mu
Mendengar dengan telinga-Mu
Bicara dengan lidah-Mu 
Berfikir dengan minda-Mu 

Oh melihat dengan mata-Mu
Mendengar dengan telinga-Mu
Bicara dengan lidah-Mu 
Berfikir dengan minda-Mu 

Tiadaku tanpa ada-Mu
Hadirnya cahaya-Mu di jiwaku

Kini aku sedar
Aku telah jauh pada-Mu oh kasih
Sememangnya Kau ada pada diriku 
Tak pernah ku tahu siapa diriku 

Tiadaku tanpa ada-Mu
Hadirnya cahaya-Mu di jiwaku
Hadirnya cahaya-Mu di jiwaku 
Hadirnya cahaya-Mu di jiwaku