28 September, 2016

..:: SURAT ADIK UNTUK ABAH ::..

Pertama tamanya marilah bersama sedekahkan al-fatihah utk arwah Abah dan insan2 yang kita sayang yang telah kembali pada Penciptanya......moga Abah berada di kalangan yg diredhaiNya... Amin...

Kali ni sempena hari raya korban (SBB temanya adlh pengorbanan) aku nak menitipkan Surat buat Abah... (wlupun tangguh sikit tp masih dalam bulan zulhijjah...hehe)...

Bismillah....

Assalamualaikum abah. Abah, da 6 tahun Abah pergi tinggal kan adik, mak ngan anak2 Abah yang lain.... Adik doakan Allah lapangkan dan terangkan kubur Abah....

Abah, anak Abah yg no 6 alhamdulillah dpt smbung pengajian di uum, sintok... Jauh kan... Adik teringat bila adik dpt matrikulasi Perak dulu.... Sekarang baru adik tau, banyak sebenarnya Abah akan fikir utk cukupkan keperluan dan penuhi kehendak anak2 Abah.... Adik bersyukur disebabkan didikan Abah dan mak, anak2 Abah bukanlah jenis yg meminta minta....anak Abah akan beli apa yg diperlukan shj...

Abah, bila adik tengok anak2 Abah yg lagi muda dari adik, adik kesian kat diorang sbb diorang bayar yuran sendiri dari sekolah menengah lagi.... Alhmdulillah rezeki diorang murah sbb dpt bantuan drpd baitulmal.... 
Abah, waktu nak buat persiapan anak Abah yg nk masuk uum tu, adik nak tolong sgt pun x berapa mampu .. Adik hanya mampu menjadi driver menghantar shj...Mujur mak seorang yg Sgt jimat dan ada simpanan drpd socso Abah.... Alhamdulillah dpt beli keperluan2nya...

Abah, pada saat ini adik terfikir, mcm mana Abah struggle utk besarkan adik dan adik beradik yg lain... Mesti Abah x nak nmpak susah di mata anak2, x nak nmpak risau depan anak2 sbb Abah selalu buat adik ngan adikberadik lain gembira...

Abah, adik sekarang ibaratnya menggalas tugas Abah utk mnjadi org yg memimpin keluarga sbb abang ngan kakak ada keluarga mereka masing2.... kadang2 adik juga kena membuat keputusan untuk sesuatu perkara yg melibatkan adik beradik yg lain...

Abah, ini mungkin antara hikmah adik belum mendpat jodoh sbb adik dpt berbakti pada mak dan keluarga.... Dan juga Allah tau adik2 yg lain masih belum mampu utk menjadi penahan mak utk hal2 kecemasan@ terkejut yg mgkin akan dtg seperti hal rumah dahulu...
.
Abah.... Susunan hidup adik sgt cntik Allah aturkan kerana drpd form 1 sudah duduk di asrama membuatkan adik dpt belajar lebih utk berkeyakinan pada Allah, dan lebih berdikari dan mampu mengawal emosi...

Abah, adik rasa sekarang adik sesuai utk mengambil peranan sebagai seorang lelaki drpd peranan seorang perempuan.... Adik nak nampak kuat di hadpan mak dan adik2 yg lain.... Adik nak nampak adik relax, tenang dan x nmpak ad mslh di hadpan mereka kerana adik tau mereka mengharapkan adik...

Abah, adik pun jarang  @ x pernah pun menitiskan air mata depan mereka lepas Abah pergi....

Abah... Sekarang baru adik tau dan rasa apa yg Abah fikir dan rasa bila setiap kali anak2 Abah dpt melanjutkan pelajaran....

Adik minta maaf sbb abah x dpt rasa duit gaji adik dan juga merasai duduk di sebelah adik waktu adik drive... Tapi insyaAllah Abah dpt benda yg lebih bernilai dan lebih Abah perlu kan di alam yg kekal abadi.... Iaitu DOA adik utk Abah....

Abah, terima kasih atas segala pengorbanan Abah utk adik dan keluarga, terima kasih atas didikan yg Abah bagi yg dapat adik singkapkan hikmahnya seiring kedewasaan adik....
Abah, adik sgt berharap dan berdoa agar Allah kurniakan ganjaran selayaknya pada Abah atas segala apa yg Abah dah buat utk keluarga....

Maafkan adik andai sewaktu Abah hidup, Abah ad terasa dgn sikap adik atau mengharapkan sesuatu drpd adik, tapi x dpt adik berikan...

Abah, adik kadang2 rindu bila time kaki adik sejuk, Abah yg tlg panaskan, time adik sembelit ke lenguh, urutan Abah yang melegakan, bila adik teringin di'encang' Abah sudi melayan...Dan Abah juga rela digigit boleh adik yg kdg2 x berapa betul ni...hehe... Juga Sering tergelak saat anak2 menggeletek leher wlupun Abah geli yg amat sgt... 

Abah.... Saat INI adik rindu kat Abah Dan apa shj yg adik buat teringat apa yg Abah pernah buat utk adik dulu...

Abah, adik harap Allah kurniakan kekuatan pada adik utk terus memimpin keluarga menuju redha Allah juga mendapat kekuatan yg sama malah lebih utk mengganti tmpat Abah (wlupun adik tau ianya x sma) dalam menghadapi dunia yg semakin menekan Dan masa yg makin pantas berlalu....

Adik DOA agar kita sekeluarga dihimpunkan dlm  syurga Allah di alam yg kekal abadi.... 

Amin ya rabbal Alamin...

*adik menulis utk meluahkan APA yg terbuku di hati walau adik tau Abah x mungkin dpt membacanya....

** Lagu IMPIAN SEORANG NELAYAN ni bagus utk anak2 menghargai pengorbanan seorang insan yg bergelar ayah, abah, daddy, abi, walid dsb...selamat mendengar


No comments:

Post a Comment