04 November, 2013

..::1435H::..


Bismillahhirrahmanirrahim... Salam Awal muharram 1435H... moga lembaran baru yg dibuka akan dipenuhi dengan usaha2 mendekatiNYA... insyaAllah...moga diberi keizinan dan kekuatan... Amin ya Rabb...  Jom klik kat video bawah ni dan hayati lirik yg bawah video sblm baca penulisan di perenggan seterusnya...=) Semoga dapat mengambil pengajaran drpd pengalaman org lain... InsyaALLAH...




DenganMu aku hidup
DenganMu aku mati
Hanyalah padaMU, Hanyalah untukMU
Hidupkan dijalani

PadaMu ku berserah
PadaMu ku berpasrah
Hanyalah padaMu, hanyalah untukMu
Hidupkan dijalani

Engkau Allah yang Maha Mendengar
Engkau Allah yang Maha Penyayang
Engkau yang mengampuni
Engkau yang memaafkan
Engkau Allah

Allahur Rahman, Allahur Rahim
Allahul malik, Al Quddus As Salam
Allahul Mu'min Allahul Muhaimin
Allahu 'Azizul, Jabbarul, Mutakabbir



Ya Allah sesungguhnya Engkau lebih mengetahui hambaMu drpd mereka sendiri mengetahui diri sendiri...Hari ni, semenjak keluar dari ofis, aku mula berkira-kira utk pergi kelas @ masjid biru utk bacaan doa akhir dan awal thun... Aku baru bercadang lepas maghrib baru masuk kelas (almaklumla part time...hee) tp memandangkan amanah yg aku pikul & duit belajar ni company yg tanggung, aku decide utk ke kelas....

Tapi..... Allah tu Maha Penyayang...maha Mengasihani.... DIA tahu apa yg hati aku perlukan... Class dismiss sbb yg dtg hanya 3 orang (waktu ni dah terasa mcm potong bawang dah...huhu),.. Kalau nak menangis keranaNYA, x kira kat mana asalkan hati kita inginkan dan DIA izinkan... memandangkan masa da suntuk, aku decide gi masjid UiTM di hatiku je... Dan Alhamdulillah aku dapat feel yang aku dambakan....ibaratnya seperti kita potong bawang banyak2 ataupun mata masuk habuk....(^_^)

Stay smpai isyak then aku fikir utk jadi 'lone ranger' mlm ni memandgkan sahabat baik aku blik kg, dan kebetulan perut ni mengidam nasi ayam lemon Pak Li...aku pun memutarkan kaki al-fatih ke destinasi itu utk menikmati juadah mlm berseorangan... (mcm da xde kwn2 plak aku nie ha...haha)..

As usual, akan ad org2 yg dtg utk minta sumbangan, baik dari pelajar tahfiz, org yg xde penglihatan sampailah org yg main gitar...semua mempunyai tujuan yg sama... (wktu tu aku da abis makan dah tinggal nak perabis teh panas yg sedap....hihi).. aku pun decide la utk bagi sedikit sumbgan pada slh seorg penama di atas dan alangkah terkejutnya aku......KENAPA??? 

Aku buka dompet aku (wallet lelaki) dan kosong kat bhgian tempat mengisi duit.... Ya Allah aku diuji pada lembaran buku baru.... huhu... alhamdulillah Allah masih sygkan aku.. Si pengambil tu mungkin kesian kat aku sbb xde duit da dlm dompet, so die x amik duit yg ad kat poket beg... utk aku mampu bayar makanan yg aku makan tadi (ni mungkin je tau sbb aku x pasti kat mana lokasi start duit tu xde)...

Hikmah suka menyelitkan duit di belakang kad2 @ celah2 dompet tu... si pengambil tu x perasan akan duit di situ dan alhamdulillah die x amik aku nye IC, lesen etc.. First impression bila tengok tempat duit tu kosong.... MCM NAK NANGIS TIME TU JUGAK..........waaaaa.... tapi alhamdulillah hati aku ni kental ckit...cover macho... x nangis kat situ dan alhamdulillah ad lagi duit utk tampung aku bulan nie... =) 

Bila gali2 hikmah2 tersirat, ni ujian permulaan utk aku sempena masuknya tahun baru... Baru tadi aku niat utk jadi anak yg berbakti pada org tua dan manusia yg bermanfaat... Moga duit yg diambil tu mmg sgt diperlukan oleh si pengambil... Dan Allah nak sucikan harta aku yg mungkin xde keberkatan... ya Allah aku bersangka baik padaMU kerana Kau adalah sebagaimana sangkaan hambaNYA...

Lagi pengajaran yg aku dapat:
  • Jgn main sukahati tinggal beg kat belakang time solat (aku selalu yakin yg ALLAH pelihara barang2 aku... tapi ni mungkin cara Dia menguji tahap ketahanan keyakinan aku pada Dia..dan Allah mengajar aku utk tidak bertawakal secara semborono).. jgn amik mudah semua perkara...


  • Jgn main sukahati tinggal beg yg ad wallet kat meja makan (wlupn atas kerusi) utk pergi basuh tangan yg x sampaipun 5 saat.. (alhamdulilah brg2 yg aku syg die x kebas skali... apa barang yg aku syg tu?? BUKU dan Contengan catatan aku...huhu)

Moga jika aku redha, Allah kurniakan aku rezeki yg lebih baik daripada apa yg aku hilang... amin...Dan sudah semestinya cerita ni x disampaikan pada org yg melahirkan aku...huhu...nanti risau plak...hehe...

1 comment:

  1. sabar ye.. stp yg berlaku ada hkmahnye..
    rezeki tu datang dan pergi mesti ada sebab musababnya

    ReplyDelete