14 December, 2010

..::KEMBARA DI TAMAN NEGARA PAHANG::..



SALAM SAYANG untuk semua.... kali ni kerajinan nak mengupdate blog datang lagi... hehe.. kali nie aku nak bercerita fasal first time ikut trip akak2 ofis... tp yang pergi 6 orang je... aku,kak fida, kak mas, abg mizan, abg jay ngan kak aliya... mula2 aku pun berat hati nak gi sbb member aku aju, x jadi follow... tp aku kan bran...haha... redah je walau keseorangan sebab aku tahu aku bukan keseorangan...=)

Trip bermula dengan bergeraknya 2 buah kereta... jalan..jalan dan jalan.... akhirnya sampailah kami ke tmn negara pahang... khayalan aku tempt menginap kami dlm hutan tapi hakikatnya x lah dlm hutan tapi tepi jalan... tapi dekat la ngan taman negara tue... sampai je kami gi makan at kedai makan yg terapung.... time nak tgu makanan.. aku perhatikan budak2 yang hidup kat sini... masing2 ad laptop... (gov kasi)... dari luaran aku tgok x jauh beza sgt ngan dak2 kl la nie... abes makan kami berehat jap kat bilik...

Kembara dimulakan dengan melawat perkampungan orang asli.... suku kaum batek namanya... pengalaman baru yang aku belajar adlh menyumpit, idupkan api guna alam semulajadi..buat penyumpit ngan peluru die skali, belajar cara perkahwinan org batek dan cara hidup diorang...
nak tau x?? diorg kawin simple je... bile ade pompuan ngan laki, buat jamuan ckit dan rumah mereka diasingkan dari keluarga... cara sah berahwin bile pengantin perempuan ni x blik ke rumah mak ayah selama 3 hari berturut-turut... andai kate si perempuan balik, mksudnya x jdi pasangan suami isteri le jwbnya...huhu

bergmbar ngan orang batek

Sepanjang perjalanan kami nak ke taman negara tu, mesti kena naik bot... tu yg best boleh main air...haha... bile balik dri perkampungan org asli.. makan dan rehat sbb malm tu ade night jungle trekking... kenal ngan flora & fauna hutan... selama ni aku masuk utan pun aku x kenal gak pokok2 hutan nie... serangga yg basic2 je ar aku tau... bile blaja lupe... tu la die manusia....=(
nasib agak baik mlm tu sbb nampak tenuk.....=) tp dri jauh ar... fresh dlm hutan tue..bukan yg ada kat zoo....

blik tu terus tido.... esok pagi2 nak naik jmbatan gantung.... start je trekking... tour guide kitorg, abg lan tunjuk kesan sondolan babi hutan.. jalan2 sebelum smpai ke jambatan gantung, abg lan tunjuk ar name pokok, akar liana, rasa tongkat ali (pahit gile, gile pun x pahit cam nie)....akhirnya smpai ke jmbatan tue... syukur sebab kami smpai awal..x yah beratur utk tgu... jln...jalan dan jalan atas jambatan tue.... bagi aku tue blh diategorikan biasa sbb aku x gayat pun bile tgk bawah... bile ade skali tu turun tangga besi tu blh tahan la tkut sbb tangga tu pun bergoyang.... hehe... abis je jambatan tu... decide sama ada nak naik bukit terisek ke x... dlm hati aku nak sgt panjat memanjat ni sbb rasa dah lame x hiking... emm lagipun aku nak tgk banjaran tahan..(gunung tertinggi kat semenanjung malaysia ni)

Bru naik x brape tinggi ade sorang akak ni x larat... abg lan tny yg lain nak teruskan x... ikutkan mmg nak sgt nai tp kesian plak nak biar akak tu duk sorg2... nasib la kak mas tu mmg eager nak naik... kami pun terusakn mendaki bukit.... tinggi die 343 m je... aku x la semput sgt naik sbb aku pernah merasa lebih teruk dari nie... kire warmup je la nie....haha berlagak la plak... tapi aku puas sbb peluh kluar.... penat gak... dpat feel atas bukit tue...memasang angan2 smbil tgk gunung tahan....huhu... tetiba lak aku kena sengat sumthing... bengkak ckit ar... tp akukan positif... so x la layan sgt sakit tue lpas sapu minyak gamat....


yeay smpai puncak bukit...

Lepas da turun tue... rehat jap sbb lepas zohor nak gi lata berkoh sambil tengok ikan kaloi ngan kelah... tapi aku x mandi pn kat situ sbb ntah...haha... main ngan batu berwarna... ade la cop tapak kaki kat muke nie... best...

last masuk tmn negara sblm balik

malam tu x de aktiviti... kitorang makan sambil berborak-borak.... dan aku rase mcm nak demam... tdo la awal.. esok pagi mmg sah aku nak demam... tp buat dek je... aku ikut kak fida, abg j ngan kak aliya sbb diorg anta aku balik terus... so far so good... aku suke ikut trip akak2 ngan abg ofis nie.... kire masuk ar ngan jiwa aku...=)

k see u...('',)

No comments:

Post a Comment