11 January, 2010

~SEDERHANA~



minggu lepas aku g satu program yang mane ada seorang adik ni yg mengajak.. pada mulanya aku malu untuk pergi sbb aku bkn terdiri daripada kelompok yg bertitle ** untuk sesi disember... tapi aku dah menjadi 'bekas'.. tapi aku pergi juga untuk x menghampakan harapan adik tu...

baru je menaiki bas,, aku disoal dengan soalan... "awk ni ** ke".. aku dgn slumber menjawab x.. dan reaksi org tu yg menyebabkan aku berfikir untuk mencari pengajaran daripada kejadian nie... aku menjadi malu sbb aku bukan lagi ** untuk sesi disember tp at least aku pernah menjadi ** sebelum die...(i think)..bcoz i never see her before..

setelah puas aku memerah otak untuk meneutralkan hati aku akibat kejadian dalam bas tu ( di mana aku merasakan diri ni x bernilai di pandangan die hanya kerana aku x menjadi **)aku dapt key point 'bersederhana'. Kite boleh menilai org dari pandangan mata, pergerakan badan dan juga air muka... dan aku mmg betul terasa semasa di atas bas..

okey balik kepada sikap bersederhana... aku rasa dengan sifat bersederhana, kita akan disenangi oleh org lain.. bagi aku.. misal kata dalam satu kapal tu semuanya adalah pemimpin, x salah rasanya aku merendahkan diri dan tidak menunjuk bahawa aku juga seorng pemimpin sebab... aku dapat mengenalpasti adakah org2 yang berada dalam kapal tu jujur berkawan denganku tanpa mengira pangkat, jawatan ataupun rupa..

bagi aku nie juga salah satu teknik fasilitator dalam mengenalpasti ciri2 yang berada dalam diri setiap peserta...dari situ baru kite tau siape yang memilijh kawan dan siapa yang berkawan jujur dengan semua orang...

so dengan 'sederhana' tue,, aku dapt cool balik dan aku muhasabah blik klu aku berkata aku pun pernah menjadi **, mungkin akan terbit sedikit perasaan riya' dan itu salah satu sikap mazmumah... kesimpulannya,, setiap apa yang berlaku mmg ada hikmahnya... semua tu bergantung pada kita untuk mencari dan merungkainya...
wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment