04 June, 2024

..:: BERAT BADAN ::..

Bismillah..

Harini alhamdulillah masih diberi kesihatan yang baik (walau masih belum habis treatment)... masih boleh bergerak, bernafas, bekerja, memandu... sejak sakit ni aku selalu fikir masa aku x lama walau pemikiran sebegitu dihalang oleh bos aku.. sedangkan hakikatnya kita harus mengingati mati.. aku tahu kenapa AA halang aku...sebab dia lagi faham aku macammana lebih daripada aku faham diri aku sendiri...haha.. tak patut betul aku ni.. 
.
Berbalik pada topik harini, perihal berat badan... Paling berat yang aku pernah cecah adalah 53kg.. aku ni seorang yang rendang (nama lainnya pendek, katek, ketot, bonzai).. 145cm je tinggi aku... Even masa aku berat 48-50kg masih ada yang kata aku kategori gemok la tanpa kenal dan jumpa aku lagi (nampak tak tahap imaginasi diorang macam mana... asal aku ingat ea? mungkin itu terkesan untuk aku).. 53kg tu klu ikut kiraan BMI, dah dalam kawasan lebih berat badan (sbb ni la kena workout di train oleh AA).. hehe... so start belajar exercise dlm 2019 hujung tahun kalau x silap... dan setelah 3 tahun berjaya turun hingga 48 dan dia stuck kat situ je.. so aku ok je 48 tu dan paling nampak inch loss la...tu yg penting....hehe... sbbnya side sisi aku bila bergambar dah tak gempal sangat... 


Dan berat paling ringan aku pernah pergi setakat ni adalah 40 kg... hampir kepada kurang berat badan.. Kenapa? ni setelah aku didiagnos Kanser limfoma pada bulan 11, 2023. Bermula dari bulan 6@7 kalau x silap berat aku makin lama makin susut... pada asalnya aku fikir faktor portion makan aku yang makin sikit plus workout yang membuatkan ianya turun... AA suruh aku turun berat hingga 46kg (paling ideal utk aku).. dan bila cecah 46 maunya aku x gembira...tapi bila turun lagi sehingga 42 dan bos aku kak liza dan keluarga perasan yg badan aku makin susut aku juga ada kegusaran di situ (plus time ni da mula start selesema yg x baik2.. ingatkan sinus). Seingat aku ni sekitar bulan 9@10. 
.
Sekarang.. alhamdulillah selera makan aku da kembali baik.. berat aku da naik 45-46kg dan aku cuba maintain berat ni...kira locked la berat ni.. walaupun AA suruh aku naik hingga 53 balik..😁
.
Sekian untuk cerita berat badan.. moga aku sihat2 sahaja sepanjang 2024 dan tidak mengalah untuk mendapatkan kembali kesihatan yang baik yang pernah hilang seketika.. Walaupun begitu, aku juga sangat bersyukur sepanjang menjalani proses kemoterapi itu, aku tidak mengalami sintom2 yang terlalu teruk jika dibandingkan dengan orang lain yg aku pernah baca keadaannya di med sosial mahupun penceritaan orang kepadaku... Alhamdulillah semua ini atas rahmat dan kasih sayang Allah...

No comments:

Post a Comment